1 :1 - Reisverslag uit Saint-Gilles-Croix-de-Vie, Frankrijk van Erik Jan Scheffer - WaarBenJij.nu 1 :1 - Reisverslag uit Saint-Gilles-Croix-de-Vie, Frankrijk van Erik Jan Scheffer - WaarBenJij.nu

1 :1

Door: moi

Blijf op de hoogte en volg Erik Jan

11 Juli 2013 | Frankrijk, Saint-Gilles-Croix-de-Vie

toevoeging vrijdag 12 juli:

ik probeer foto's toe te voegen, maarwaarzijndefotos.nu?
Simon: de franse auto's doen het hier altijd
--------------------------------------
Ik begin eerst maar eens om iedereen ( hopelijk niemand vergeten ) die heeft gereageerd op geheel eigen eigenwijze wijze te beantwoorden. Het systeem laat namelijk niet toe om dat via de mail te doen.

Ben, voor de veiligheid heb ik een ATB in Gendarmeriekleuren als vervoermiddel gekregen. Voorlopig heb ik geen schade meer te melden.
MartijnV, geniet van je rondje rond de toren
Klaas geniet jij maar van Notre Dame. Lopen daar niet erg veel van in Paris?
Martijn, de groet'n ut Grunn'n heb ik overgebracht. Je te retourne le meilleur saluts des collègues
Antonio, voor het gemak van al die kantelende auto's, ik wil het eigenlijk maar bij één keer houden. Scheelt jou een hoop werk.
Voor het “ G “ woord had ik geen tijd. Als er een fotograaf had gestaan en op het juiste moment een foto had gemaakt had het ongetwijfeld de tentoonstelling gehaald van de Worldpressphoto, een super dom en verbaasd gezicht vol ongeloof. Ik had geen idee......
Wiger, wens je bon voyage en veel succes tussen de Nederlanders.
Ruud, de eerste kras zit erop. De volgende zal hopelijk ( letterlijk ) wat minder zeer doen
Rachma, denk aan je, vive la fromage, la ceinture devient trop court, maar je hebt nu wel heel veel Erik Jan xxx
MartrijnV, denken in het frans? Ik ben al heeeel lang geleden zowiezo gestopt met denken, niemand die het merkt :-)
Bé or not to Be, gaat het alweer een beetje?
Hermanator, ik blijf het proberen
Martijn, good old memories, je naam passeert zo af en toe best wel een keer
Rob, Ik heb geen plan, ik doe het lekker met de Franse slag, ik zie wel, wat opmerkingen uit de losse pols! De messen worden hier al geslepen, kanonnen geladen, tanks rukken uit.
Ruud, rondje Europa, eindelijk in de warmte. Veel plezier met elkaar, ga vast wel wat lezen via facebook ofzo. Voor ons wordt het Noorwegen in september.
JJ, Balen is alweer een beetje achter de rug. Ik heb een reputatie hoog te houden met het laten vallen van motoren. Er zijn inmiddels alweer heel wat Nederlanders gearriveerd. Gelukkig voor hen met die 15 graden bij jullie

Het vervolg:
Het is dinsdag 9 juli, 3e dag zomers weer, 33 graden en begint de drukte opgang te komen. Zowaar zelfs wat Nederlandse kentekens voorbij zien komen. We houden een verkeerscontrole. Ook nog 2 Nederlandse auto's aan de kant kunnen zetten. Dit leverde uiterst verbaasde gezichten op, nee, dit is echt Frankrijk, geen verkeerde afslag genomen.
Reden voor hun bezoek aan Saint Gilles: Le feu d' artifice le quartorze juillet.
Ik doe allerlei diensten, ingedeeld volgens het dagrooster. De bedoeling is om rondom de Nederlandse enclaves zichtbaar aanwezig te zijn, controles te houden en eventueel te helpen als er “Nederlandse” problemen zijn. Mijn telefoonnummer is inmiddels overal bekend..........het blijft angstvallig stil, wat dan goed nieuws betekend voor de Nederlanders.

Om de tijd te doden bedenken de Fransen allerlei incidenten, een uitslaande brand, winkeldiefstal met geweld, verkeersongeval tussen een francaise en een Duitser. Heb ik toch nog wat vertalen.......

Na een week begint het allemaal te wennen. Ik merk aan de collega's dat zij het best eng vinden om met “un collegue étranger” op pad te gaan. Ze schieten al in de kramp met alleen al de gedachte dat we elkaar misschien niet kunnen verstaan. Ook als zij met een geen frans sprekende toerist in aanraking komen zie je ze verstarren.
Geen buitenlandse talen kunnen spreken is ook een onderdeel van hun cultuur, feitelijk zijn zij zelfvoorziend in hun bestaan en hebben de rest van de wereld niet echt nodig en dus behoorlijk in hun zelf gekeerd. ….oeps wordt gelijk al filosofisch.....?

Op letterlijk één collega na die behoorlijk goed Engels spreekt ( 9 maanden gedetacheerd in Haïti na de aardbevingen ) is het allemaal frans. De meesten geven toen in hun schooltijd wat Engels geleerd en gesproken te hebben, maar dat nooit hebben onderhouden. Er is ( was ? ) geen reden om een andere taal te spreken.
Kennelijk is mijn Frans voldoende dat zij met een gerust hart met mijn op pad durven te gaan. Tijdens de surveillance leggen we aan elkaar onze werkwijzen uit en wat de overeenkomsten zijn, erg veel feitelijk. Plagend geven we elkaar een score, met een viva La France of viva l'Orange en het blijft zo'n beetje gelijk.

Inmiddels is het donderdag 11 juli. Elke dienst eindigt later. Met toeters en bellen ( voor mijn idee door de halve Vendée ) naar een camping waar een door het dolle zijnde vrouw met een mes loopt te zwaaien, zoeken naar de vermiste oma van één de Gendarmes, het afhandelen van een op het laatst gescoorde alcomobilist.

Vandaag met Tony et Jordan op pad geweest. Al rijdend af en toe een Franse auto aan de kant gezet waar wat op of aanmerking over te maken waren. Ik kijk mee en leer zo wat van hun administratieve gebeuren rondom de kentekens.
Op een geschikt moment zoeken we een controleplaats met de opzet om ook Nederlandse auto's aan de kant te zetten. Ik moet tenslotte ook mijn brood verdienen.
De eerste auto is van een keurig Nederlands gezin, niets op aan te merken. De volgende is een Frans blik waar de alcohollucht uitrolt. Bestuurder is zijn auto en rijbewijs kwijt. 2e keer alcohol in 5 jaar is sowieso rijbewijs kwijt, auto is afhankelijk van de beslissing van de le magistrat.

Tijden het afhandelen van deze alcomobilist door Tony houden Jordan en ik een controle vlak bij het bureau, op de inkomde weg van het dorp. Na wat Nederlandse auto's aan de kant gezet te hebben blijkt dat van een bestuurster het rijbewijs al sinds 1 januari dit jaar is verlopen. In overleg met de collega wisselen man en vrouw van plaats in de auto. Men rijdt onverzekerd zonder een geldig rijbewijs! Het blijft bij een waarschuwing.

De bedoeling is niet persé bekeuringen uit te schrijven van dit soort controles, maar wel om de toeristen te laten zien dat ook in Frankrijk de regels gehandhaafd dienen te worden.

  • 11 Juli 2013 - 23:25

    Martijn Van H.:

    Erik Jan,

    Goed om te lezen dat je inmiddel Nederlanders tegen bent gekomen en dat de zomer je daar ook bereikt heeft. Ik blijf je gewoon volgen en ik heb mij aangemeld voor de mailinglijst, dus volgens mij kun je dan ook mijn emailadres terug vinden.
    Begreep dat je Klaas gesproken had over de telefoon, en dat hij mijn nummer gegeven had. Maar je kunt mij ook emailen.

    Veel succes daar.

  • 14 Juli 2013 - 00:42

    Martin Mennega:

    Erik,

    Geniet van het vuurwerk morgen.

    Trouwens het vuurwerk van Saint Hilaire de Riez (Sion sur l'Ocean) is (was vorig jaar) stukken beter, grootser en indrukwekkender.

    Groeten. Martin

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Saint-Gilles-Croix-de-Vie

op herhaling Saint-Gilles-croix-de-vie

Op herhaling:

Ook dit jaar mag ik 3 weken werken bij de gendarmerie. Nu in de Vendée bij de Brigade St Gilles Croix de vie. Ik moest het even opzoeken; aan de Atlantische kust met veel zand. Het ligt zo'n 300 km boven Bordeaux en net onder Bretagne.
Het was eerst nog spannend of er voor mij nog wel een plaatsje was voor dit detachement, maar ik mag voor de 2e keer, un homme heureux dat ik ben :-)

Afgelopen winter heb ik om mijn frans onderhouden en verbeterd mede dank zij Martin Duursma ( www.TaalCursusFrans.com ). Dat doe ik via skype en de altijd erg gezellige groepslessen in Groningen. Martin, merci beaucoup.
Was het vorig jaar nog spannend of mijn frans voldoende zou zijn, dit jaar ga ik met een gerust hart deze mooie uitdaging tegemoet.

St Gilles Croix de vie is bij de zon aanbiddende toeristen erg bekend. Op dit moment weet ik nog weinig hoe het daar allemaal voor mij gaat verlopen. Ik verwacht binnenkort de informatie van de Gendarmerie aldaar. Ik ben erg benieuwd van de huisvesting, wordt het een stacaravan op een camping in de brandende zon of net als vorig jaar in Argelès Sur Mer een compleet ingericht appartement met airco en al?
Hoe dan ook, hopelijk wordt het net zo'n leuk verblijf als in Argelès Sur Mer.

Ik zal jullie op de hoogte houden via dit medium.

Recente Reisverslagen:

01 Augustus 2013

le fin

27 Juli 2013

het einde komt inzicht

23 Juli 2013

stilte voor de storm?

22 Juli 2013

routine

17 Juli 2013

und jetzt gehtst lös
Erik Jan

Voor het eerst ga ik werken in Frankrijk. Frankrijk is al jaren mijn meest geliefde vakantie en motorland. Ik ben dol op het land, de fransen en hun gewoonten. Het frans spreek ik inmiddels dan ook redelijk. Om ooit eens onder de fransen te kunnen leven en werken was altijd al een wens voor mij. Ik word als agent gedetacheerd in de kustplaats Argeles sur Mer van 23 juli t/m 24 augustus. Ik ben de Gendaremrie behulpzaam in dit toeristische gebied waar veel nederlandse toeristen hun vakantie vieren.

Actief sinds 18 Juli 2012
Verslag gelezen: 467
Totaal aantal bezoekers 32960

Voorgaande reizen:

02 Juli 2013 - 03 Augustus 2013

op herhaling Saint-Gilles-croix-de-vie

20 Juli 2012 - 29 Augustus 2012

Werken bij de Gendarmerie

Landen bezocht: