Het zit erop! - Reisverslag uit Emmen, Nederland van Erik Jan Scheffer - WaarBenJij.nu Het zit erop! - Reisverslag uit Emmen, Nederland van Erik Jan Scheffer - WaarBenJij.nu

Het zit erop!

Blijf op de hoogte en volg Erik Jan

22 Augustus 2012 | Nederland, Emmen

woensdag 22 augustus

De laatste 2 dagen waren wat eentonig om door te komen. Ik draaide gewoon in de noodhulp mee. De meldingen waren van het wat minder spannende soort. Met name inbraakjes en nogal wat autodiefstallen. Onderzoek wordt op plaats delict uitgevoerd. Twee collega's van de brigade hebben een basisopleiding sporenonderzoek, zoals dacty, wriksporen en DNA veiligstellen. Ook in Frankrijk komt de TR om in het werk. De slachtoffers worden altijd naar het bureau verwezen voor het doen van aangifte.
Naast een enkele Nederlander zag ik eigenlijk nog maar Fransen op het bureau voor de aangifte.

Vanwege de aanhoudende hitte treffen we op stategische plaatsen bemande brandweervoertuigen aan. Net als bij de Gendarmerie wordt de brandweer elke zomer vanuit het hele land versterkt met een detachement aan mensen en voertuigen.

Met JC heben we de laatste puntjes op de i gezet voor wat betreft het programma voor volgend jaar. De "policier étranger" krijgt nu de eerste 3 dagen een vaste collega mee die hem wegwijs moet maken in het reilen en zeilen van de brigade Argelès ser Mer. Ook worden daarin de werkwijzen van de Pompiers, Ambulance en Police Municipal in meegenomen. Zo'n programma Lijkt misschien logisch dat dat standaard zou gebeuren. Bij mij was het "learning bij doing" of in het frans "apprendre par faire"?

Het belangrijkste is, dat de collega nu gericht en gefaciliteerd zijn werk gaat doen in het onderhouden van contacten, preventie en informatie verzamelen. Bijvoorbeeld gaat de collega actief contact zoeken met de campings waar veel Nederlanders verblijven.
Ook de voorlichting aan de Nederlandse jeugd, hier briefing genoemd, wil men graag voortgezet zien. Gebleken is dat de jeugd merkbaar voorzichtiger zich in het uitgaansleven begeven.

Voor dit jaar hebben JC en ik de basis gelegd en in een document vervat. Elk nieuw seizoen moet deze dan met de nieuwe gegevens worden bijgewerkt.

Ben best wel een beetje trots dat ik dit voor elkaar gekregen heb. Hopelijk blijft het niet in de la liggen. Misschien ben ik zelf degene die dat mag ondervinden.

Gisteravond heb in mijn pot gehouden. Het werd onbedoeld een latertje.....
De meest foto's houd ik maar voor me zelf.

De laatste 3 dagen zijn vrije dagen. Deze breng ik door in Lavaur bij Maurice et Marie. Nicole, dochter van Maurice, is zojuist vanuit Nederland geëmigreerd en woont nu met haar gezin om de hoek bij Pa. Het zal wel gezellig worden.
Zondag 26 augustus zal ik weer een voet op Nederlandse bodem zetten.

Ik denk nog na over een nabeschouwing om het verhaal definitief af te sluiten, maar om alvast een tipje van de sluier op te lichten: Het was geweldig om dit te mogen doen!

  • 22 Augustus 2012 - 19:20

    Soes:

    Ha Wouter a.k.a.

    Wat is de tijd voorbij gevlogen zeg, heb erg genoten van je upates en ervaringen. Geniet nog even van je laatste daagjes daar en ik zou gewoon volgend jaar weer gaan, da's toch veel handiger ook voor die pliesiemannen daar?

    Mzzl Soes

  • 22 Augustus 2012 - 21:17

    BJD:

    Hallo EJ, je mag met recht trots op jezelf zijn ! Echt pioniersschap. We praten binnenkort wel bij. Was heel leuk je verslagen te lezen. Kan me voorstellen dat je op je er in je vrije tijd nog wel eens langs gaat.

  • 22 Augustus 2012 - 21:18

    BJD:

    Oh ja.... waar heb ik dat franse salut al eens eerder gezien ??? :-))

  • 22 Augustus 2012 - 21:27

    Cora:

    Hallo EJ,

    Leuk om dit te lezen, je verhalen over je werk bij de Gendarmerie in La France. Geniet van je vrije dagen en de zon!! Groetjes Cora

  • 23 Augustus 2012 - 10:27

    Herman:

    Nu een paar dagen voor jezelf, maak het vakantie. Groeten, Herminator

  • 23 Augustus 2012 - 20:20

    Hans:

    Home sweet Home.

    Nergens tikt het klokje ..

    Oost West ...

    etc. etc. , maar volgens mij wordt het zo langzamerhand wel weer tijd om samen een biertje te drinken.

    Groeten aan Maurice en zijn familie en tot binnenkort !

    Hans

  • 23 Augustus 2012 - 22:27

    Markus:

    Kerel toch, nu alweer voorbij! Wat ik gelezen heb was mooi en de gedachte dat jij onze horizontale driekleur aldaar hoog gehouden hebt is nog mooier. Ik kom bij gelegenheid de afgelopen maand met graagte een keertje naast jouw koelkast evalueren.

    Geniet nog even van je drie vrije dagen en een goede terugreis! Kus

  • 24 Augustus 2012 - 00:41

    Martijn Regterschot:

    He erik,

    Gaaf man, kan me zo.voorstellen dat je.nog geen on hebt om terug naar ned.
    Te komen. Mooie tijden gaan snel. Laatste dagen, geniet ervan.
    Groet, martijn.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Emmen

Werken bij de Gendarmerie

Recente Reisverslagen:

02 September 2012

Nabeschouwing

22 Augustus 2012

Het zit erop!

19 Augustus 2012

Eindelijk even iets anders

16 Augustus 2012

Mon Capitaine deel II

13 Augustus 2012

Mon Capitaine
Erik Jan

Voor het eerst ga ik werken in Frankrijk. Frankrijk is al jaren mijn meest geliefde vakantie en motorland. Ik ben dol op het land, de fransen en hun gewoonten. Het frans spreek ik inmiddels dan ook redelijk. Om ooit eens onder de fransen te kunnen leven en werken was altijd al een wens voor mij. Ik word als agent gedetacheerd in de kustplaats Argeles sur Mer van 23 juli t/m 24 augustus. Ik ben de Gendaremrie behulpzaam in dit toeristische gebied waar veel nederlandse toeristen hun vakantie vieren.

Actief sinds 18 Juli 2012
Verslag gelezen: 541
Totaal aantal bezoekers 32938

Voorgaande reizen:

02 Juli 2013 - 03 Augustus 2013

op herhaling Saint-Gilles-croix-de-vie

20 Juli 2012 - 29 Augustus 2012

Werken bij de Gendarmerie

Landen bezocht: