Eindelijk even iets anders - Reisverslag uit Emmen, Nederland van Erik Jan Scheffer - WaarBenJij.nu Eindelijk even iets anders - Reisverslag uit Emmen, Nederland van Erik Jan Scheffer - WaarBenJij.nu

Eindelijk even iets anders

Blijf op de hoogte en volg Erik Jan

19 Augustus 2012 | Nederland, Emmen

zondag 19 augustus

Ik heb 2 heerlijke vrije dagen gehad. Zoals eerder geschreven was ik daar ook aan toe.

Donderdag heb ik de ramptoerist uitgehangen door het gebied op te zoeken waar de bosbranden hebben gewoed.
De tocht begon met een binnendoor weg vanuit Argelès sur Mer richting Spanje. Die begon erg mooi. Echter voordat ik Spanje binnenreed rook ik al de doordringende brandlucht.
Onvoorstelbaar wat een woestenij. Ik laat het maar bij 2 foto's. Ik heb kilometers na kilometers door het verwoeste landschap gereden. Erg indrukwekkend.

Vrijdag ging ik samen op pad met Fred et Patrick op de motor. Lekker relaxed over de mooie kronkelwegen in de Pyreneeën. Er zat totaal geen Joe Bar gehalte in deze tocht, dus alles bleef heel.
En zoals het op zijn Frans gaat werd veel tijd besteed aan het eten. We gingen ergens eten waar de dames op ons zouden wachten. Ik pakte natuurlijk de parkeerplaats van de buren, tsja 3 weken van huis......
Ik heb trouwens behoorlijk veel schaars geklede dames langs de weg zien staan net over de grens in Spanje. Ik dacht eerst dat die op de bus stonden te wachten, maar ik heb geen bushalte gezien??
Le plateau du jambon et du fromage was trouwens ook heerlijk.

De toertocht eindige natuurlijk op de kazerne. Uiteraard dien je dan iedereen op het bureau ook gedag te zegen en ik kwam JC op het bureau tegen.
JC, adjudant Jean-Claude Le Cag, bekend van het artikel in de Telegraaf, moest mij even spreken. Hij had de door mij aangebrachte punten in een voorstel vervat en aan de Kapitein laten zien. Het bleek dat de man erg enthousiast was.
De geplande ochtenddienst op zaterdag werd gelijk op het dienstrooster aangepast zodat ik de beloofde briefing aan de Nederlandse jeugd kon gaan geven.

Zaterdag stond ik dus op de kansel op de Camping Le Marende. De verse lading jeugd, voornamelijk jonge meiden, wisten inmiddels van het artikel van de Telegraaf en spraken mij daarop aan. Zij vroegen of het echt nu zo erg was. En voor vertrek hadden hun ouders hun eindeloos en tot vervelens aan toe gewaarschuwd voorzichtig te zijn.
Uiteraard heb ik hun een prettige vakantie gewenst met de inmiddels gebruikelijk tips om de gezelligheid zoveel mogelijk te waarborgen.
Zojuist (zondagmiddag ) sprak ik in het dorp toevallig Robbin en Kelly, de contactpersonen van de toeroperatoren. Voorlopig was iedereen nog heel en gezond.

Zaterdagmiddag stonden we met een man of 8 gepland voor een verkeerscontrole. Op verschillende plaatsen in het dorp hielden wij de controle en werden voertuigen gecontroleerd. Het was aan mij om de Nederlandse auto's te controleren. Uiteraard verbaasde blikken en opmerkingen als ik hun aankondigde dat de Gendarmerie Argelès sur Mer een controle hield. Iedereen was behalve verbaasd ook erg positief. Er werden trouwens geen bekeuringen uitgeschreven.
Alleen een franse tiener die zonder rijbewijs en verzekering in een auto reed was flink aan de beurt. Een dikke geldboete en hij kreeg tegelijk 5 jaar rijontzegging. Niet kinderachtig dus.



  • 20 Augustus 2012 - 10:48

    Martin:

    Bonjour Erik Jan,
    Cela fait plaisir d'avoir de tes nouvelles. C'est tres sympha la facon dont tu decris tes aventures dans le sud de la France. Super que ton sejour se passe bien et que tu te debrouilles bien en francais. Chapeau !
    Je te souhaite une tres bonne continuation en France. Si tu veux on pourra se contacter a ton retour aux Pays-Bas.
    Bon sejour en France et a plus tard.
    Martin
    www.CursusFransInGroningen.nl

  • 20 Augustus 2012 - 20:43

    Madeleine:

    Hoi Erik-Jan,
    Ik kom er nu pas achter dat jij een waarbenjijnu pagina bijhoudt... en je komt al bijna weer terug! Maar ik heb al je verslagen even doorgelezen, leuk hoor zo'n Frans avontuur. Wel een heel verschil met de verslagen die ik anders lees over jullie wintertripjes! Je doet goed werk en het is natuurlijk altijd goed voor je talenkennis om zoiets te gaan doen. Wel jammer dat je weinig aan motorrijden toekomt, maar ach het moet ook wel op werken lijken, anders willen straks al je collega's naar Frankrijk. Van je minutes of fame heb ik niets gemerkt omdat ik geen Telegraaf lees en niet naar 3FM luister... Maar misschien kun je e.e.a. nog op Facebook zetten of zo?
    O ja waar ik wel om moest lachen was de naam van dat 'verkeerde restaurant': Moonight staat er :-)
    Nou, plus de plaisir nog in la douce France, bonne journe et a bientot!
    Salut et grosses bises,
    Madeleine (ja ik spreek ook een paar woordjes over de grens)

  • 20 Augustus 2012 - 21:36

    Hans:

    Hoi Erikjan,

    Klinkt weer uitstekend. Volgens mij niet te vergelijken met onze vakantie-regio.

    Dat van een pot houden, sprak mij overigens ook wel aan!

    Salut et plus de plaisir.

    Hans

  • 21 Augustus 2012 - 22:48

    Antonio:

    Hoi E.J.,

    Voor mij geldt zo'n beetje hetzelfde als voor Madeleine. Ik heb ook net pas je waarbenjijnu-story gelezen. Mooi avontuur. Gaat je goed af. (Ik had ook niet anders verwacht trouwens.)
    Op de foto's te zien ligt er duidelijk minder sneeuw dan tijdens enkele andere trips. Maar de temperatuur is wel in de buurt van de 40 graden, dat dan weer wel.

    Geniet ze nog....

    Grtz, Antonio

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Emmen

Werken bij de Gendarmerie

Recente Reisverslagen:

02 September 2012

Nabeschouwing

22 Augustus 2012

Het zit erop!

19 Augustus 2012

Eindelijk even iets anders

16 Augustus 2012

Mon Capitaine deel II

13 Augustus 2012

Mon Capitaine
Erik Jan

Voor het eerst ga ik werken in Frankrijk. Frankrijk is al jaren mijn meest geliefde vakantie en motorland. Ik ben dol op het land, de fransen en hun gewoonten. Het frans spreek ik inmiddels dan ook redelijk. Om ooit eens onder de fransen te kunnen leven en werken was altijd al een wens voor mij. Ik word als agent gedetacheerd in de kustplaats Argeles sur Mer van 23 juli t/m 24 augustus. Ik ben de Gendaremrie behulpzaam in dit toeristische gebied waar veel nederlandse toeristen hun vakantie vieren.

Actief sinds 18 Juli 2012
Verslag gelezen: 582
Totaal aantal bezoekers 32931

Voorgaande reizen:

02 Juli 2013 - 03 Augustus 2013

op herhaling Saint-Gilles-croix-de-vie

20 Juli 2012 - 29 Augustus 2012

Werken bij de Gendarmerie

Landen bezocht: