Mon Capitaine - Reisverslag uit Emmen, Nederland van Erik Jan Scheffer - WaarBenJij.nu Mon Capitaine - Reisverslag uit Emmen, Nederland van Erik Jan Scheffer - WaarBenJij.nu

Mon Capitaine

Blijf op de hoogte en volg Erik Jan

13 Augustus 2012 | Nederland, Emmen

Maandag 13 augustus.

Het leven verandert. Mon Capitaine is terug van "permission" want vakantie kennen ze niet. De beste man verontschuldigd zich dat hij het druk heeft en dat we later nog een gesprek hebben. Lijkt me best wel een aardige man. Of Mon Capitaine dat echt is gaat u nog lezen want ik heb hem alleen maar druk bezig gezien. Net als de collega's trouwens. Gisteren werden als voorbeeld 27 aangiftes opgenomen. Het bureau puilt dagelijks uit van klagers en slachtoffers, zo ook vandaag.

Inmiddels ben ik ook al bevorderd en neem zelf "klanten" aan, buitenlanders dus, die aangifte komen doen. Dit gaat dus met een imprimé aangifteformulier dat door een reguliere gendarme getekend wordt en via hun "BVH" een officieel aangiftenummer krijgt. In feite is het voor de reisverzekering, want de aangevers weten bijna nooit precies waar en door wie ze bestolen zijn. I-phones, I-pads en de Samsung Galaxy zijn favoriet, alsmede de vaak goed gevulde portemonnees met geld, rijbewijzen en ID-kaarten. Maken de reisverzekeringen nog wel winst.......?
Vandaag is het trouwens voor het eerst dat ik geen Nederlander geholpen heb binnen het bureau voor een aangifte.

Van de reisbegeleiders van de 3 touroperators hoorde ik vandaag dat mijn briefing van afgelopen zaterdag goed geholpen heeft. Ze waren onder de indruk.
Ze gaan nu in grotere groepen op stap en houdt elkaar in de gaten zoals gevraagd. Het lijkt dus te werken. Toch was er jammerlijk genoeg een incident. 15 jongeren, gekleed in trainingspakken i.p.v. de heerlijke luchtige kleding, waren 's avonds naar het strand gegaan tegenover de camping. 4 franse jongeren die ook op het strand waren vielen hen aan, waarvan er één bewapend was met een hamer. In paniek werd 17 gebeld, het alarmnummer van de Gendarmerie. Mij is nog niet bekend waarom zij werden aangevallen en welk gevolg dit krijgt.
De leiding was in ieder geval tevreden met de huidige aanpak en hebben het idee dat er naar de goed bedoelde adviezen geluisterd wordt.

Knevel en Van Den Brink ten spijt, hier begint alles inmiddels wat routine te krijgen. Met de noodhulp wat onderzoekjes gedaan naar aanleiding van inbraken, aanrijding ( net geen overrijding ) van een fietser, het overeind zetten van verschillende aangetroffen min of meer comateuze mannen ( geen Nederlanders trouwens )al dan niet zonder schoenen, kras en schaafwonden en in bizarre houdingen. Ik vermoed dat na ontnuchtering de mannen zichzelf afvragen door welke trein zij nu in vredesnaam overreden zijn.
Het leven is één groot feest!

Vanwege drukte in de noodhulp rijden Patrick et moi aan het einde van de dienst nog met toeters en bellen het dorp uit richting de afrit van de A9 vanwege een autobrand. Gelukkig was de beginnende autobrand al door een passerende automobilist geblust. De auto stond tegen een gortdroge bosrand. Denkend dat we snel klaar waren in de zinderende hitte stopt een auto waarvan de bestuurder zich in paniek bij ons meldt. Zijn vrouw is in de auto onwel geworden. Voordat de ambulance van de pompiers ter plaatse is en haar meeneemt zijn we alweer bijna een klein uurtje verder.

Dezelfde Patrick waarmee ik vanmiddag dienst had was jarig geweest en gaf een Pot, waarbij hij alleen witte Sangria schonk. Met een coup dans le nez heb ik uiteindelijk de weg naar huis gevonden.

  • 13 Augustus 2012 - 21:15

    Martin:

    Kerel,

    Jij hebt het toch flink wat drukker dan dat ik het heb gehad. Chapeau.

    Martin

  • 13 Augustus 2012 - 23:27

    Rachma:

    Mooie verhalen allemaal. Goed zeg! Ik hoop wel dat ze je laten gaan, volgende week.

  • 14 Augustus 2012 - 11:01

    Bert:

    Hoi Erik Jan,

    met veel plezier jouw verhalen gelezen en de foto's bekeken. Al met al toch wel wennen denk ik.
    Alles lezende waan ik mij in de tijd van de rijkspolitie. Gebroken diensten, telefoonwacht noem maar op.

    Groet'n
    Bert

  • 14 Augustus 2012 - 11:38

    Herman:

    Ik wil zo met jou ruilen, avontuur man

  • 15 Augustus 2012 - 13:18

    Rindert Bouma:

    He, kerel. Erg leuk. Veel succes.

  • 15 Augustus 2012 - 13:25

    Kus Van De Markus:

    Mon Ee-Chee,

    Dat doe je toch allemaal weer gezellig daar he? Het doet mij deugd dat jij in het Zuid-Fransche de eerste paal geslagen hebt voor een kostenloze vakantie tussen de blauwe broeders. Met gepast trots vertel ik een ieder die het horen wil, en ook diegene die er niet van willen weten, welk grensverleggend werk jij doet onder den Fransche zon. Ik verheug mij op een volgend relaas van jouw Franse avontuur!

    Dikke kus uit Holland

  • 15 Augustus 2012 - 16:16

    Hans Lippold:

    Hoi EJ,
    Volgens mij kun je je belevingen in een boekwerkje samenvatten, al dan niet als tips voor op reis.
    Ik weet hoeveel voorbereiding je er in heb gestoken en ben blij voor je dat het zo goed uit pakt.
    En wat je frans betreft, dat was volgens mij al uitstekend toen je mij met motorpech in Grenoble bij de Apriliadealer wist te krijgen. Dat zal nu zo uitstekend zijn dat we de volgende motorreis lunchen bij Hollande ?
    Tot ziens

    Hans

  • 15 Augustus 2012 - 16:39

    Hens:

    EJ,

    Jij vervult een waardevolle bijdrage in Zuid Frankrijk. Ons Korps kan trots op je zijn

    Groet Hens uit een warm en zonnig Assen

  • 16 Augustus 2012 - 11:09

    HJ:

    Waarschijnlijk zijn wij je kwijt.. Wanneer ga je solliciteren?? Nog veel plezier. We zien elkaar

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Emmen

Werken bij de Gendarmerie

Recente Reisverslagen:

02 September 2012

Nabeschouwing

22 Augustus 2012

Het zit erop!

19 Augustus 2012

Eindelijk even iets anders

16 Augustus 2012

Mon Capitaine deel II

13 Augustus 2012

Mon Capitaine
Erik Jan

Voor het eerst ga ik werken in Frankrijk. Frankrijk is al jaren mijn meest geliefde vakantie en motorland. Ik ben dol op het land, de fransen en hun gewoonten. Het frans spreek ik inmiddels dan ook redelijk. Om ooit eens onder de fransen te kunnen leven en werken was altijd al een wens voor mij. Ik word als agent gedetacheerd in de kustplaats Argeles sur Mer van 23 juli t/m 24 augustus. Ik ben de Gendaremrie behulpzaam in dit toeristische gebied waar veel nederlandse toeristen hun vakantie vieren.

Actief sinds 18 Juli 2012
Verslag gelezen: 568
Totaal aantal bezoekers 32944

Voorgaande reizen:

02 Juli 2013 - 03 Augustus 2013

op herhaling Saint-Gilles-croix-de-vie

20 Juli 2012 - 29 Augustus 2012

Werken bij de Gendarmerie

Landen bezocht: