Kalm aan en vlot een beetje! - Reisverslag uit Saint-Gilles-Croix-de-Vie, Frankrijk van Erik Jan Scheffer - WaarBenJij.nu Kalm aan en vlot een beetje! - Reisverslag uit Saint-Gilles-Croix-de-Vie, Frankrijk van Erik Jan Scheffer - WaarBenJij.nu

Kalm aan en vlot een beetje!

Blijf op de hoogte en volg Erik Jan

07 Juli 2013 | Frankrijk, Saint-Gilles-Croix-de-Vie


Heerlijk die Franse mentaliteit, zo relaxed. Of is mijn Frans toch niet zo goed???

Ik had besloten om een dag eerder aan te komen in Saint Gilles. Kon ik rustig aan de boel installeren in het appartement ( studio ) en de volgende dag gebruiken om de omgeving wat gaan te verkennen en mij voorstellen aan de collega's van de brigade.

Neem ik eens een keer de tijd.......

Mon capitaine is een jong en aimabel iemand, een heel andere persoonlijkheid dan de bijna met pensioen gaande commandant in Argelès sur mer.
Lachend, humor, veel pratend, maar ook vragend. Echter mijn mededeling dat mijn vrijdag bedoeld was om de boel een beetje te gaan verkennen gingen aan hem voorbij. Vrijdag de 5e is mijn eerste werkdag om 8 uur.
De vervangende chef had wel mijn bedoeling begrepen en zorgde dat ik met 2 gendarmes op pad ging om mij één en ander te laten zien.
Vanwege de schade aan één van de betonnen pionen die ik had veroorzaakt bij het wegrijden met de motor gingen we eerst langs bij de verantwoordelijke van de Intermarché Le Clerc. Het werd voor kennisgeving aangenomen. Gezien de vele scheefstaande pionen ben ik kennelijk niet de enige slechtziende.

Verder stond al op het programma dat ik kennis ging maken bij de campings waarvan bekend was dat daar veel Nederlanders komen.
Ik ga niet steeds de verschillen goed of minder goed noemen tussen de ervaringen van vorig jaar in Argelès en Saint Gilles nu, maar dit is wel een groot verschil. Hier hebben ze al een plan hoe je als Nederlandse diender ingezet gaat worden, namelijk bekend maken en dat deze ook bereikbaar is.

Amper op weg naar de eerste camping komt al de eerste “prio één” melding. Ambulancepersoneel van de Pompiers worden aangevallen door een gewonde en agressieve man. De overige auto's zijn ergens anders al ingezet.
Met toeters en bellen van de een kant naar de andere kant. Chauffeur Tony maakt in de auto net zoveel lawaai als de sirene op het dak als het verkeer niet snel genoeg aan de kant gaat. We overleven de rit en ontzetten het ambulancepersoneel.
Reden van agressiviteit: de man had suikerziekte en niet zijn medicatie ingenomen EN zijn nu ex-vrouw was er vandoor gegaan met iemand van de pompiers...........
Ondanks dat hij onder de behoorlijke bloedende verwondingen zat liet hij zich amper helpen en tekende en formulier dat hij afzag van medische zorg.

Uiteindelijk hebben we een 5-tal campings bezocht. Ik kan beter zelf op de camping gaan staan als bezoeker, dan is er nog een Nederlander. Ongetwijfeld vanwege het koude weer stonden veel campings er dun bevolkt bij, de stranden leeg en de boulevards mist de gezellige drukte.

Er wordt hoopvol uitgekeken naar de beloofde echte zomerse temperaturen van 30 graden en meer. Men meldt dat de reserveringen op gang begint te komen.

Naast de gewone surveillance lopen we vaak op eigen initiatief over de Marchés en Boulevards van verschillende dorpjes.
Ik heb geen Nederlander gezien. Veel Fransen herkennen mij wel als Nederlandse diender en heb gelukkig toch wat aanspraak.
De aanwezigheid van een Nederlandse diender wordt erg gewaardeerd.

Vandaag zondag 7 juli was mijn “Repos”, vrije dag.
Even het hoofd leegmaken. Het voortdurend denken en spreken in het Frans is aardig slopend de eerste dagen.
Morgen een dagdienst en dinsdag in de houding staan samen met Le Renfort de la Gendarmerie ( versterking ) voor le Maire en de pers. Kennelijk wordt hier veel aandacht aanbesteed.

Martin,
ik moet je de groeten doen van Tony, Patrick en nog enkele anderen. Namen en gezichten zijn nog even een probleem. Hopelijk ben ik een goede stand-in van jou.

  • 07 Juli 2013 - 21:55

    Rachma:

    Een mooi verhaal weer, leuk om zo je belevenissen van alledag te lezen. Nu maar wachten op de Nederlanders. Maar ja, zo leer je wel goed Frans. Liefs, tot gauw :)

  • 07 Juli 2013 - 22:16

    Martijn Van H.:

    Erik Jan, Ik ben blij dat jij het ook vermoeiend vind de eerste dagen. Wij hebben er hier in Parijs nu een week op zitten. En ik begin al helemaal in het Frans te denken. Dat ik bewust even weer om moet schakelen naar Nederlands...

    Veel plezier en hopelijk komen er snel Nederlanders jouw kant op...

    Gr
    Martijn

  • 08 Juli 2013 - 06:07

    Be:

    EJ, heel veel plezier daar. Ik volg je. Be

  • 08 Juli 2013 - 08:12

    Herman:

    Ej doe je best en maak er ook een beetje vakantie van. Blijf schrijven.
    Groet, Herman

  • 08 Juli 2013 - 08:25

    Martin Mennega:

    Erik.

    Bedankt voor je mededeling. Fijn dat ze me nog herinneren. Jonge, als ik die plaatjes zie dan gaan de kriebels door m'n buik. Zit je in het appartementencmplex aan de rue de la Drie?

    Gr. Martin

  • 08 Juli 2013 - 11:03

    Rob F:

    Hoi Erik Jan,

    Zo te zien heb je het (weer) goed naar je zin. Ben benieuwd naar het plan wat ze voor je klaar hadden. Zijn er ook collega's uit andere landen? Jammer dat er weinig Nederlanders zijn. Nu de vakantie echt is begonnen verwacht ik wel dat er de komende weken er meer zullen zijn.
    Logistiek in orde?

    Ik blijf je volgen.

    gr. Rob



  • 08 Juli 2013 - 13:09

    Ruud:

    Zo te zien nog een splinternieuw bureau?
    Maar zie ik nu enige haar groei onder aan je kin?? whahaha
    Je ziet er voor de rest wel gezond uit :P

    Groeten uit Allefuh,
    wij vertrekken a.s. donderdag voor een rondje Europa!

  • 08 Juli 2013 - 19:55

    Simon:

    Dag Erik Jan,

    Mooi te lezen dat je weer geniet van het Franse politiewerk, de lokale bevolking en hun cultuur in Frankrijk. Je hebt zelf al een klein ongevalletje gehad met je motor, gelukkig met weinig schade en geen letsel. Ik wens je een fijne werktijd toe en geniet ook van de Franse auto's, ik weet uit zeer lange ervaringen dat ook dat elke dag is genieten.
    Ik blijf je volgen. Vr. grt. Simon.

  • 11 Juli 2013 - 08:00

    Jan Joris:

    Hallo Erik Jan,

    Leuk om je verhalen zo te lezen. Bevalt de nieuwe motor een beetje? Je zult wel vreselijk gebaald hebben dat hij/zij gevallen was. Heb ervaring op dat gebied helaas.
    Beginnen de Nederlanders inmiddels een beetje binnen te stromen in het gebied waar je zit?
    Geniet ervan!

    Groet,

    Jan Joris

  • 13 Juli 2013 - 12:21

    Madeleine:

    Zo he die Franse plantage is wel heftig hahaha hoe lang gaan die fransen daarvoor de bak in?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Saint-Gilles-Croix-de-Vie

op herhaling Saint-Gilles-croix-de-vie

Op herhaling:

Ook dit jaar mag ik 3 weken werken bij de gendarmerie. Nu in de Vendée bij de Brigade St Gilles Croix de vie. Ik moest het even opzoeken; aan de Atlantische kust met veel zand. Het ligt zo'n 300 km boven Bordeaux en net onder Bretagne.
Het was eerst nog spannend of er voor mij nog wel een plaatsje was voor dit detachement, maar ik mag voor de 2e keer, un homme heureux dat ik ben :-)

Afgelopen winter heb ik om mijn frans onderhouden en verbeterd mede dank zij Martin Duursma ( www.TaalCursusFrans.com ). Dat doe ik via skype en de altijd erg gezellige groepslessen in Groningen. Martin, merci beaucoup.
Was het vorig jaar nog spannend of mijn frans voldoende zou zijn, dit jaar ga ik met een gerust hart deze mooie uitdaging tegemoet.

St Gilles Croix de vie is bij de zon aanbiddende toeristen erg bekend. Op dit moment weet ik nog weinig hoe het daar allemaal voor mij gaat verlopen. Ik verwacht binnenkort de informatie van de Gendarmerie aldaar. Ik ben erg benieuwd van de huisvesting, wordt het een stacaravan op een camping in de brandende zon of net als vorig jaar in Argelès Sur Mer een compleet ingericht appartement met airco en al?
Hoe dan ook, hopelijk wordt het net zo'n leuk verblijf als in Argelès Sur Mer.

Ik zal jullie op de hoogte houden via dit medium.

Recente Reisverslagen:

01 Augustus 2013

le fin

27 Juli 2013

het einde komt inzicht

23 Juli 2013

stilte voor de storm?

22 Juli 2013

routine

17 Juli 2013

und jetzt gehtst lös
Erik Jan

Voor het eerst ga ik werken in Frankrijk. Frankrijk is al jaren mijn meest geliefde vakantie en motorland. Ik ben dol op het land, de fransen en hun gewoonten. Het frans spreek ik inmiddels dan ook redelijk. Om ooit eens onder de fransen te kunnen leven en werken was altijd al een wens voor mij. Ik word als agent gedetacheerd in de kustplaats Argeles sur Mer van 23 juli t/m 24 augustus. Ik ben de Gendaremrie behulpzaam in dit toeristische gebied waar veel nederlandse toeristen hun vakantie vieren.

Actief sinds 18 Juli 2012
Verslag gelezen: 461
Totaal aantal bezoekers 32926

Voorgaande reizen:

02 Juli 2013 - 03 Augustus 2013

op herhaling Saint-Gilles-croix-de-vie

20 Juli 2012 - 29 Augustus 2012

Werken bij de Gendarmerie

Landen bezocht: