tour of duty, etappe 1 en 2 - Reisverslag uit Saint-Gilles-Croix-de-Vie, Frankrijk van Erik Jan Scheffer - WaarBenJij.nu tour of duty, etappe 1 en 2 - Reisverslag uit Saint-Gilles-Croix-de-Vie, Frankrijk van Erik Jan Scheffer - WaarBenJij.nu

tour of duty, etappe 1 en 2

Door: erikjan

Blijf op de hoogte en volg Erik Jan

05 Juli 2013 | Frankrijk, Saint-Gilles-Croix-de-Vie

Tour of duty à La France, etappe 1

Op woensdagmorgen 3 juli ben ik vertrokken uit Ulestraten bij Rachma voor de eerste etappe richting de finish in Saint Gilles Crois-de-Vie.
Mijn meisje gunde mij meer rust dan ikzelf voor ogen had. Fris wakker geworden, denkend dat het nog geen 8 uur was, de wekker was nog steeds stil, maar eens rustig toilet maken......totdat het oog op de klok viel, 09.30 uur....merde, frans voor shit. “Oh, dat doet de wekker wel vaker, niet af gaan”. Meisje, ik hou van je!!!!

Geeft alleen maar uitdagingen. Voor die kleine 500 km te rijden vandaag, geen probleem.
O, ja de spiksplinter nieuwe motor moest nog wel ingereden worden, je weet wel, beetje bij beetje ietsje pietsje meer gas en langzamerhandsteeds ietjes pietsje sneller, veel schakelen, veel afremmen. Dat komt dan nu goed van pas, alleen dat ietsje pietsje was wel van de baan :-)

Eindstation is Fontainebleau, L'école de Gendarmerie, motorrijopleiding. Dat moet toch goed komen dacht ik.
Dit op advies van de plaatselijke commandant der Gendarmerie aldaar. Ik moest daar maar vragen voor onderdak. Ik had namelijk eerst allerlei chambre d'hotes en hotels gemaild met de vraag om onderdak, maar ik kreeg of helemaal geen reactie of een antwoord beginnend met “Je suis désolé”. Ik heb toen om advies gevraagd aan de plaatselijke commandant of hij een oplossing wist. In een uiterst behulpzame mail verwees mij naar de L'école de Gendarmerie.
Ik heb zijn mail met daarbij mijn verzoek vorige week verzonden.
Omdat ik nog geen antwoord had gekregen, het telefoonnummer genoteerd om onderweg maar eens te informeren. Na wat telefoontjes onderweg en steeds geen antwoord, omdat de receptie le commandant niet te pakken kreeg, mij daar toch maar gemeld. Aldaar ook met een “je suis desolé” maar verder gereden. De school had namelijk geen slaapgelegenheid meer. 20 km terug was ook een opleidingschool, die had wel mogelijkheden.

Omdat het voorwiel van de motor richting zuiden moet en niet naar het noorden, besloot ik toch maar op zoek te gaan voor onderdag richting het zuiden. Na diverse chambre d'hotes geprobeerd te hebben, veel zijn gewoon gesloten vanwege het slechte seizoen ( of de crisis? ) vond ik bij een uiterst sympathieke familie onderdak in Puiseaux in La Maison Rose.

Mijn taalkennis werd gelijk op de proef gesteld. Vader, moeder en dochter gingen het gesprek aan over van alles en nog wat. Heerlijk om te ontdekken dat mijn frans er goed op voorruit was gegaan. Voor het eten werd voor mij een pizza besteld en deze samen met de pa opgehaald bij de afhaal pizzaboer. Moeder en dochter gingen naar de film.
Na wat plaatselijke biertjes ( 7.5% ) en een karafje wijn onder het eten haalde ik de 10 uur niet. Vanwege de trip van 500 km waarvan 300 in de regen een hele avond , voor het eerst dit jaar alleen frans praten, viel ik om, in coma zelfs denk-ik.

Donderdag 4 juli, etappe 2
Na een goed ontbijt ging ik goed uitgerust op pad. Geen regen maar nog steeds behoorlijk fris, amper 15 á 16 graden. De nieuwe motor geeft naast de motortemperatuur ook de buiten temperatuur aan, handig als je het koud hebt, kun je zien of het geen koorts is. Het is verdorie al juli!

O, ja, ik denk dat de motor wel goed is ingereden, hij startte zonder problemen en zonder blauwe walm.
Rond 17.00 uur kwam ik bij de gendarmie aan. Ik werd zeer hartelijk ontvangen. Twee collega's gingen met mij op pad om mijn appartement te laten zien en waar ik de komende 3 weken kan eten.
Na de spullen in het appartement gezet te hebben was het tijd om te gaan eten. Het eten ging prima, het wegrijden met de motor duidelijk minder. 2 dagen oud en nu al voorzien van de nodige krassen. Dankzij de valbeugels kan ik gelukkig nog steeds rijden. En nee, geen frans aperitiefje bij het eten gehad, jus d'orange. Gewoon dat stomme ding niet gezien.

Hopelijk gaat mijn detachering verder zonder vallen en opstaan

  • 05 Juli 2013 - 22:14

    Kusmarkus:

    Ha die EJ,

    Als vanouds een prachtig verhaal en helemaal nieuw een prachtige motorfiets... Jammer van die eerste kras en hopende dat de rest van jouw reis en verblijf minder verdrietig mag verlopen. Veel plezier en op naar het volgende verslag!

    Groeten uut Holland

  • 06 Juli 2013 - 08:16

    Ben Lourens:

    nou eric met vallen en op staan leer je lopen , maar
    dat ken je al ,dus houd hem over eind.

  • 06 Juli 2013 - 22:51

    Martijn Van H.:

    Hai Erik Jan,

    Welkom in Frankrijk. Klaas en ik hebben er hier in Parijs al onze eerste week opzitten. Nu even het weekend vrij en maandag weer aan de bak. Klaas zit in het 4e Arrondissement (Notre Dame) en ik ben in het 7e Arrondissement ingedeeld, bij het Equipe de VTT (iedere dag op fiets rondom de Tour de Eiffel. ;-) )
    Veel plezier aan de kust. Hopelijk heb je daar nu wel mooi weer. Tis hier bloedje heet in ieder geval.

    Gr
    Martijn

  • 07 Juli 2013 - 08:42

    Martin Mennega:

    Moi Erik,

    Goed te lezen dat je bent aangekomen. Jammer van de motor. Prima eten daar hè?

    Doe je ze daar de groeten van mij? Speciaal: Major Pascal Picandet, Adjudant-chef Eric Agin, Patrick Vandeweghe. Ik zou het erg waarderen.

    Ik verheug me veel foto's . Veel plezier met het motor rijden daar.

    Martin uut Grunn

  • 07 Juli 2013 - 14:47

    Antonio:

    Wat is dat toch met die MCA-ers als ze een keer zonder span op stap zijn? En wat zal het G-woord luid geklonken hebben. Fijn dat het nog rijdt. Scheelt een hoop gedoe.
    Je bent al de 2e dit jaar van wie ik een foto moet roteren. (Wel grappig, want dan liggen al die auto's op de kant.)
    Verder maar een beetje heel houden en een hoop lol hebben.

    Groetjes, Antonio

  • 07 Juli 2013 - 14:56

    Wiger Gommers:

    Hoi Erik Jan,

    Ken het gevoel van de vallende motor, leef met je mee, balen zeg.
    Wat dat betreft zijn die Fransen iritant met hun parkeerplaatsen bij die supermarkten, de meest creatiefe beton en asfalt constructies bedenken ze, trouwens niet alleen op de parkeerplaatsen, dus pas op!! ;-)
    Las dat jij de trip in twee dagen hebt gedaan, ik vertrek de 12e naar Alp d'huez, ga er denk ik ook maar 2 dagen over doen.

    Gr Wiger Gommers

  • 08 Juli 2013 - 13:04

    Ruud:

    Mogge Wouter,

    Tja, die koffers zijn ook wel errrrug breed hè.
    Ach, je hebt deze excercitie nu gehad, de rest blijft 't rubber onder!

    Veel plezier!

  • 10 Juli 2013 - 11:54

    Marcel Ooms:

    Erik Jan,

    Zonde van je nieuwe motor. Gelukkig heb je zelf niks. Ga morgen op weg naar Alp d'Huez, dan kan ik er twee dagen over doen. Heb in ieder geval per mail wat beknopte informatie gehad van de Captain daar, die overigens enthousiast reageerde. Ik heb d'r wel zin in.

  • 12 Juli 2013 - 15:44

    Hans:

    De val vd motor had ik even gemist. Merde ! Het lijkt wel een Aprilia.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Saint-Gilles-Croix-de-Vie

op herhaling Saint-Gilles-croix-de-vie

Op herhaling:

Ook dit jaar mag ik 3 weken werken bij de gendarmerie. Nu in de Vendée bij de Brigade St Gilles Croix de vie. Ik moest het even opzoeken; aan de Atlantische kust met veel zand. Het ligt zo'n 300 km boven Bordeaux en net onder Bretagne.
Het was eerst nog spannend of er voor mij nog wel een plaatsje was voor dit detachement, maar ik mag voor de 2e keer, un homme heureux dat ik ben :-)

Afgelopen winter heb ik om mijn frans onderhouden en verbeterd mede dank zij Martin Duursma ( www.TaalCursusFrans.com ). Dat doe ik via skype en de altijd erg gezellige groepslessen in Groningen. Martin, merci beaucoup.
Was het vorig jaar nog spannend of mijn frans voldoende zou zijn, dit jaar ga ik met een gerust hart deze mooie uitdaging tegemoet.

St Gilles Croix de vie is bij de zon aanbiddende toeristen erg bekend. Op dit moment weet ik nog weinig hoe het daar allemaal voor mij gaat verlopen. Ik verwacht binnenkort de informatie van de Gendarmerie aldaar. Ik ben erg benieuwd van de huisvesting, wordt het een stacaravan op een camping in de brandende zon of net als vorig jaar in Argelès Sur Mer een compleet ingericht appartement met airco en al?
Hoe dan ook, hopelijk wordt het net zo'n leuk verblijf als in Argelès Sur Mer.

Ik zal jullie op de hoogte houden via dit medium.

Recente Reisverslagen:

01 Augustus 2013

le fin

27 Juli 2013

het einde komt inzicht

23 Juli 2013

stilte voor de storm?

22 Juli 2013

routine

17 Juli 2013

und jetzt gehtst lös
Erik Jan

Voor het eerst ga ik werken in Frankrijk. Frankrijk is al jaren mijn meest geliefde vakantie en motorland. Ik ben dol op het land, de fransen en hun gewoonten. Het frans spreek ik inmiddels dan ook redelijk. Om ooit eens onder de fransen te kunnen leven en werken was altijd al een wens voor mij. Ik word als agent gedetacheerd in de kustplaats Argeles sur Mer van 23 juli t/m 24 augustus. Ik ben de Gendaremrie behulpzaam in dit toeristische gebied waar veel nederlandse toeristen hun vakantie vieren.

Actief sinds 18 Juli 2012
Verslag gelezen: 461
Totaal aantal bezoekers 32928

Voorgaande reizen:

02 Juli 2013 - 03 Augustus 2013

op herhaling Saint-Gilles-croix-de-vie

20 Juli 2012 - 29 Augustus 2012

Werken bij de Gendarmerie

Landen bezocht: