zaterdag 11 augustus. - Reisverslag uit Emmen, Nederland van Erik Jan Scheffer - WaarBenJij.nu zaterdag 11 augustus. - Reisverslag uit Emmen, Nederland van Erik Jan Scheffer - WaarBenJij.nu

zaterdag 11 augustus.

Blijf op de hoogte en volg Erik Jan

11 Augustus 2012 | Nederland, Emmen

eerst wil ik iedereen bedanken die mij op allerlei manieren laat weten dat ze me in de gaten houden. Erg Fijn!


En nu maar weer gewoon aan het werk

Inmiddels ben ik bekende Nederlander af. Na het artikel in de Telegraaf afgelopen woensdag, de aandacht via 3FM bij Giel Beelen en een radiointervieuw is het nu wel welletjes geweest wat mij betreft. Nu maar weer gewoon aan het werk.

Woensdagavond, de laatste avond dat Maurice et Marie bij mij waren, hebben wij gevierd met een terrasje, een etentje en "feu d'artifice". Het laatste was wel niet speciaal voor ons, maar wel leuk om te zien.

Donderdag had ik een ochtenddienst. Vanwege de aanhoudende hitte, alle dagen dik boven de 30, 's nachts niet onder de 25, was het overal het doodstil. Verveling ten top ook al was het te warm om überhaupt iets te doen. Gelukkig moesten we in de haven een onderzoekje instellen wegens inbraken in boten.
Ik krijg steeds meer bewondering voor de mensen die ondanks deze hitte alle dagen gewoon aan het werk gaan. Ik had juist mijn vervelingsmoment op Facebook gezet toen het gedonder begon. Met steekwerendevesten stormden wij een camping op wegens een doorgedraaide Parijzenaar.

Net toen dat onder controle was, reden we met toeters en bellen dwars door Argelès sur Mer. Alles wat aan hulpverlenende voertuigen kon rijden aan Pompiers, Ambulances en Gendarmerie / politie was op weg naar een ongeluk met een "trainbus". Er waren achteraf 9 licht gewonden. De trainbus vervoert toeristen door de heel Argelès. Vanwege een tegemoet rijdende auto moest de chauffeur een uitwijkingsmanoeuvre maken en ramde een paar palen. Er bleken geen Nederlanders onder de gewonden te zijn.

Vrijdag na het werk hadden wij een "pot" vanwege het afscheid van 2 collega's. Bij een pot ( uitspreken als po ) bieden de de scheidende collega's een hapje en een drankje aan. Dit gebeurd altijd aansluitend na het werk. Omdat de meeste collega's toch op de kazerne wonen gaat zo'n borrel er altijd wel in. Later werd spontaan besloten om met een groepje nog even het dorp in te gaan na het eten van pizza's. Het was erg gezellig. Gisteren en vandaag ben ik met een collega op pad geweest om enkele campings te bezoeken, waarvan bekend is dat daar veel Nederlandse jeugd bivakkeert. De contacten met de "buitenlandse politie" via de Gendarmerie wordt erg gewaardeerd. Binnen de hekken van de
campings, privéterrein, hebben de eigenaren al in de loop van de jaren hun eigen strenge toezicht georganiseerd wat goed werkt. Zelden wordt om de assistentie van de Gendarmerie gevraagd.

Op diverse campings zijn touroperators actief. Ik ben bezig om een netwerkje op te zetten tussen de Gendarmerie/Nederlandse politie en
de touroperators. Het doel is wanneer men behoefte heeft aan contact of informatie wil geven / ontvangen, men de weg weet en dat bekend is dat men ook in de nederlandse taal terecht kan.

Het wordt dan ook ( nog !! ) leuker dan het al is. Ik krijg ook alle vrijheid van de leiding en kan elke dienst aanvragen die ik wens.
Daarnaast komen dagelijks doorlopend zowel nederlandsers als allerlei andere nationaliteiten het bureau binnen, meestal wegens aangifte van diefstal.

Vandaag werd mijn hulp nog gevraagd door de collega's om een nederlandse jongen te helpen. Deze was overstuur naar de hulppost van de Gendarmerie gelopen in het centrum. Vanwege zijn emoties lukte het hun niet om te begrijpen wat er gebeurd was.
De jongen was een camping opgelopen om daar naar de WC te gaan. Daar had hij klappen gekregen van vermoedelijk een bewaker. Gelukkig
was het meer de schrik dan dat hij gewond ( niet) was. De jongen hebben we later naar zijn eigen camping teruggebracht vanwaar het
vanavond weer met de bus naar huis gaat. De Gendarmerie maakt er verder werk van.

Vandaag ook de "briefing" gehouden voor de verse lading jeugd die vanmorgen vanuit Nederland zijn aangekomen. Ook deze hadden inmiddels via de krant gehoord dat er in Argelès wat te doen is geweest. Ik heb hun een hele plezierige vakantie gewenst met daarbij wat tips en waarschuwingen om het plezier te waarborgen. Gezien het applaus dat ik kreeg zullen ze het vast wel begrepen hebben.

Voor morgen, zondag, staat een vroege dienst op het programma. KWW

  • 11 Augustus 2012 - 21:47

    Hens:

    hoi Erik Jan,
    .
    Ik vind dat jij maar een boek moet schrijven over de stage. Je bent al aardig op weg.
    Veel plezier nog vanuit een inmiddels zonnig Drenthe.

  • 12 Augustus 2012 - 23:01

    Martijn Regterschot:

    He Erik Jan,

    mooie verhalen. je maakt daar genoeg mee.
    gaaf! Geniet er nog even van.

    Groet,

    martijn.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Emmen

Werken bij de Gendarmerie

Recente Reisverslagen:

02 September 2012

Nabeschouwing

22 Augustus 2012

Het zit erop!

19 Augustus 2012

Eindelijk even iets anders

16 Augustus 2012

Mon Capitaine deel II

13 Augustus 2012

Mon Capitaine
Erik Jan

Voor het eerst ga ik werken in Frankrijk. Frankrijk is al jaren mijn meest geliefde vakantie en motorland. Ik ben dol op het land, de fransen en hun gewoonten. Het frans spreek ik inmiddels dan ook redelijk. Om ooit eens onder de fransen te kunnen leven en werken was altijd al een wens voor mij. Ik word als agent gedetacheerd in de kustplaats Argeles sur Mer van 23 juli t/m 24 augustus. Ik ben de Gendaremrie behulpzaam in dit toeristische gebied waar veel nederlandse toeristen hun vakantie vieren.

Actief sinds 18 Juli 2012
Verslag gelezen: 461
Totaal aantal bezoekers 32946

Voorgaande reizen:

02 Juli 2013 - 03 Augustus 2013

op herhaling Saint-Gilles-croix-de-vie

20 Juli 2012 - 29 Augustus 2012

Werken bij de Gendarmerie

Landen bezocht: