woendag 8 augustus - Reisverslag uit Emmen, Nederland van Erik Jan Scheffer - WaarBenJij.nu woendag 8 augustus - Reisverslag uit Emmen, Nederland van Erik Jan Scheffer - WaarBenJij.nu

woendag 8 augustus

Blijf op de hoogte en volg Erik Jan

08 Augustus 2012 | Nederland, Emmen


Samen met Maurice et Marie de vrije dagen doorgebracht. Mijn badhanddoek werd eindelijk ook eens gebruikt en wel op het strand bij St Cyprien. Het was van korte duur. Harde wind zorgde ervoor dat we gezandstraald werden.

Van mijn 3 vrije dagen bleef echter minder dan 2 dagen over. Vanwege het bezoek van een journaliste van De Telegraaf moest ik proberen mijn diensten aan te passen zodat zij haar werk kon doen. Dat had aardig wat voeten in aarde, maar de aanhouder wint!

Zou in eerste instantie het onderwerp alleen gaan over het werk van de Nederlandse politie die in de zomermaanden de Franse politie bijstaat, er was nu ook aandacht ontstaan voor het opvallend, of anders gezegd, het losse / gemakkelijk gedrag van onze jonge Nederlandse jeugd.

Op zich is de Gendarmerie niet ontevreden zoals onze jeugd zich gedraagt ten opzichte van het "gezag", maar wel over de met name soms wel erg jonge meiden van amper 17 jaar die alleen in de nacht zich op voor hun gevaarlijke plekken begeven.
Vorig jaar zijn in ieder geval 3 verkrachtingen bekend bij de collega's van de Gendarmerie. In soms weinig verhullende kleding en kennelijk gemakkelijk benaderbaar zwerven jonge mannen ook de nacht rond op zoek naar dit soort meisjes. Door taalproblemen, het zich begeven op plaatsen waar weinig hulp te verwachten is en uiteraard door de fysieke overmacht gebeuren er soms minder prettige dingen met hun.
Ik heb dit in eerdere nachtdiensten ook met eigen ogen kunnen waarnemen en door ingrijpen erger voorkomen.

Uiteindelijk ben ik dinsdag 7 augustus 's middags met haar en een collega van de Gendarmerie op pad gegaan. De bedoeling was de Camping Marende te bezoeken waar de journaliste eens kon kijken hoe de jeugd daar bivakkeerd. Ik heb op die camping contact met de 3 reisleiders. Ik had mijn bezoek van te voren aangekondigd vanwege de journalist.
Bijzonder: bij het hek werd de journaliste tegengehouden door de bedrijfsleider van de camping. De camping is privé terrein en zij kreeg geen toegang. De drie reisleider hadden een spreekverbod gekregen van hun bedrijf. Kennelijk is men bang voor een negatief imago via de krant? De journaliste heeft in ieder geval een uitdaging erbij gekregen.
Uiteraard mocht ik als politieambtenaar wel het terrein op. Na een praatje bleek dat van één van de jongeren zijn paspoort was ingenomen door de manager van hun appartement. Ze hadden teveel lawaai gemaakt. Het paspoort was nog steeds niet teruggegeven. Dit probleem is inmiddels ook opgelost.

's Nachts heb ik met de nachtdienst de dienst meegedraaid om de journaliste te begeleiden. Het was redelijk druk in het centrum vanwege een popconcert op het strand. Er waren 15.000 bezoekers extra in het centrum.
Rond 02.30 uur was een vechtpartijtje tussen 2 jongens vlak voor de neus van de gendarmerie. Ai, niet doen zoiets!
Dit was gelijk een abrubt einde van mijn nachtdienst en de begeleiding van de journaliste. De jongens werden afgevoerd naar het bureau.
Ik heb begrepen dat het artikel komende zaterdag 11 augustus in De Telegraaf komt te staan.

Morgen, donderdag gaan Maurice et Marie weer naar huis en mijn dienst begint om 8 uur. Ik heb er zin in. Het is erg leuk om in een andere omgeving, werkwijze en uiteraard de andere taal ( erg vermoeiend soms ) te werken. Mijn woordenschat wordt in hoog tempo verrijkt. Bijvoorbeeld: had ik in mijn "algemeen beschaafd Frans " voor vechtpartij het woord alleen het woord "lutte" geleerd, hier kijken ze je niet begrijpend aan, het is une Bagarre, une rixe of une baston. En zo bestaan ook voor vele andere woorden allerlei synoniemen. De spreektaal is veel rijker dan mijn "cursus-taal".

  • 09 Augustus 2012 - 20:56

    Markus:

    Hee EJ, hoestie ermee? Ik kwam je tegen op de TV... Ik heb het "opgenomen" en stuur het door naar jouw iemeel adres. Lees en spreek je snel!

    Kus uit Hoorn

  • 16 Augustus 2012 - 22:27

    Arie Vermeulen:

    Leuke verhalen E.J. 'k Heb ze inmiddels allemaal gelezen. Wat anders daar........en misschien ook weer niet. Wat een leuke ervaring.

    Groetjes
    Arie Vermeulen, Votre Capitaine.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Emmen

Werken bij de Gendarmerie

Recente Reisverslagen:

02 September 2012

Nabeschouwing

22 Augustus 2012

Het zit erop!

19 Augustus 2012

Eindelijk even iets anders

16 Augustus 2012

Mon Capitaine deel II

13 Augustus 2012

Mon Capitaine
Erik Jan

Voor het eerst ga ik werken in Frankrijk. Frankrijk is al jaren mijn meest geliefde vakantie en motorland. Ik ben dol op het land, de fransen en hun gewoonten. Het frans spreek ik inmiddels dan ook redelijk. Om ooit eens onder de fransen te kunnen leven en werken was altijd al een wens voor mij. Ik word als agent gedetacheerd in de kustplaats Argeles sur Mer van 23 juli t/m 24 augustus. Ik ben de Gendaremrie behulpzaam in dit toeristische gebied waar veel nederlandse toeristen hun vakantie vieren.

Actief sinds 18 Juli 2012
Verslag gelezen: 393
Totaal aantal bezoekers 32929

Voorgaande reizen:

02 Juli 2013 - 03 Augustus 2013

op herhaling Saint-Gilles-croix-de-vie

20 Juli 2012 - 29 Augustus 2012

Werken bij de Gendarmerie

Landen bezocht: