woensdag 25 juli - Reisverslag uit Emmen, Nederland van Erik Jan Scheffer - WaarBenJij.nu woensdag 25 juli - Reisverslag uit Emmen, Nederland van Erik Jan Scheffer - WaarBenJij.nu

woensdag 25 juli

Blijf op de hoogte en volg Erik Jan

25 Juli 2012 | Nederland, Emmen


Na 2 dagen werken heb ik nu 2 dagen vrij. Vond ik het eerst jammer dat ik vrij was, mijn hoofd geeft even wat anders aan. Twee dagen in het Frans denken en spreken is toch wel aardig vermoeiend, dus nu maar even "tranquillement".

Als deze tekst dadelijk te lezen is, is mijn wandeltocht naar de McDonalds niet voor niets geweest. Leve de wifi :)

Inmiddels heb ik al enkele nederlanders mogen helpen. Diefstal van met name hun GSM en een gevonden porteffeuille. Aangifte gaat met een voorbedrukt formulier dat ik voor hen invul. Zakkenrollen onder de toeristen is hier dus faforiet.
Bij het zien van een nederlandse diender hier in Zuid-Frankrijk vallen ze bijna om van verbazing. Men is er echter wel blij mee dat hun taalprobleem weg is. De Gendarmes ook trouwens. Een enkeling spreekt wat houtje-touwtje Engels of wat woorden Spaans. Zij spreken trouwens ook geen Frans, catalaans, wat het af en toe lastig maakt hen te volgen.

Ook wordt vaak gevraagd of de weg door de spaanse Pyreneeën vrij is vanwege de aanhoudende bosbranden. Het lijkt er nu op dat men de brand enigszins onder controle heeft. In de verte hoor ik nog wel steeds viegtuigen. Ik kan echter niet zien of er nog rook opstijgt, het is nu nog nevelig. De brandlucht is in ieder geval verdwenen. De doorgaande wegen schijnen volgens de laatste berichten weer vrijgegeven te zijn.

Of het van de bosbranden komt, maar het is nog niet hectisch druk hier. De Gendarmes hebben het idee dat het iets rustiger is dan voorgaande jaren.

Vrijdag ga ik op auditie bij de staf van de Gendarmerie in Perpignan.
De invulling van mijn diensten wordt per moment vastgesteld. Vaak ga ik mee op dienst en meldingen rijden. Indien mijn aanwezigheid op het bureau gewenst is vanwege het vertalen, word ik daar naar toegebracht.

Op het bureau is het opvallend druk met het opnemen van aangiftes. Ook de Luitenant heeft voortdurend burgers aan zijn bureau zitten.
De drukte, collegialiteit en de humor: het voelt als thuis, alleen dan in het Frans. Wat wel anders is, maar erg gezellig, na het werk om 18.00 uur, wordt er met elkaar een koud biertje of rosé gedronken en nagekletst. Maak u niet ongerust, de gendarmes zelf wonen op het terrein ( kazerne ) en ik precies er tegenover in een appartement.

  • 25 Juli 2012 - 19:21

    Hellen:

    Hoi Erik Jan,

    Helemaal leuk om je verhalen te lezen.
    Goed dat er Mac Donalds zijn.....
    Een hele belevenis werken in het Franse en zo te lezen heb je het reuze naar je zin.

    Groet,
    Hellen

  • 25 Juli 2012 - 22:49

    TFB:

    In zo weinig tijd al zoveel beleven! Wow!

  • 26 Juli 2012 - 08:48

    Re.3 Dag:

    Hoi kerel je hebt het mooi voor elkaar. Lijkt mij ook geweldig daar te werken.
    grtjs wrnr

  • 26 Juli 2012 - 21:01

    26 Juillet 2012 9:01PM:

    Bonsoir Erik Jan!
    Leuk man, om zo van je te lezen. Je hoeft je niet te vervelen daar, krijg ik de indruk. Ik ben heel benieuwd naar je belevenissen in Perpignan bij de staf. Ik hoop dat ik daar niet heen hoef, ik ga liever met je mee op patrouille. We zullen zien. A la semaine prochaine, Tante Bep

  • 30 Juli 2012 - 12:42

    Kusmarkus:

    Hee EJ,

    Klinkt weer helemaal gezellig! Mijn aanbieding om een maandje te ruilen met de Amsterdamse binnenstad is nog steeds van kracht. Ik lees dat jij het prima naar je zin hebt en ik kijk uit naar en volgende update...

    Een kus uut Hoorn

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Emmen

Werken bij de Gendarmerie

Recente Reisverslagen:

02 September 2012

Nabeschouwing

22 Augustus 2012

Het zit erop!

19 Augustus 2012

Eindelijk even iets anders

16 Augustus 2012

Mon Capitaine deel II

13 Augustus 2012

Mon Capitaine
Erik Jan

Voor het eerst ga ik werken in Frankrijk. Frankrijk is al jaren mijn meest geliefde vakantie en motorland. Ik ben dol op het land, de fransen en hun gewoonten. Het frans spreek ik inmiddels dan ook redelijk. Om ooit eens onder de fransen te kunnen leven en werken was altijd al een wens voor mij. Ik word als agent gedetacheerd in de kustplaats Argeles sur Mer van 23 juli t/m 24 augustus. Ik ben de Gendaremrie behulpzaam in dit toeristische gebied waar veel nederlandse toeristen hun vakantie vieren.

Actief sinds 18 Juli 2012
Verslag gelezen: 946
Totaal aantal bezoekers 32921

Voorgaande reizen:

02 Juli 2013 - 03 Augustus 2013

op herhaling Saint-Gilles-croix-de-vie

20 Juli 2012 - 29 Augustus 2012

Werken bij de Gendarmerie

Landen bezocht: